Diamond® Europe: bijna 25 jaar samenwerking!

maandag 4 november, 2024

Diamond® Europe is een Belgisch familiebedrijf, opgericht in 1985 door de familie Dini, dat bijdraagt tot de ontwikkeling van de sector van professionele keuken- en koelapparatuur. De reputatie en het succes van het merk, ondersteund door een toonaangevende organisatie, plaatst het bedrijf in de TOP 5 van de Europese distributie, met een omzet van meer dan 40 miljoen euro. Het bedrijf is aanwezig in meer dan 50 landen, met een netwerk van 2.500 dealers/installateurs.

Diamond Europe

 

In Neder-over-Heembeek, op de site van een enorm magazijn, ontmoeten we Bernard Temmerman, die een IT- en marketingfunctie combineert, en Alex Dini, de COO van de groep. Naast Diamond Europe ontdekken we het zusterbedrijf Bertrand Manufacturer, dat al 20 jaar inox apparatuur voor grote keukens fabriceert.

Alex Dini geeft ons een woordje uitleg:

“Bij Diamond werken ongeveer vijftig mensen, die bijna allemaal een dubbel scherm gebruiken om efficiënt te werken. Advensys verzorgt de cloud hosting van Sage X3 ERP, evenals het webgedeelte waarmee onze resellers in realtime bestellingen kunnen plaatsen. 75 tot 80% van de bestellingen wordt online geplaatst, reden waarom het belangrijk is voor ons dat deze applicatie veilig en beschikbaar is! We hebben net besloten dat advensys ook het beheer van de infrastructuur van Bertrand Manufacturer overneemt, zodat we de synergieën tussen de 2 entiteiten kunnen versterken. Dat zijn ongeveer veertig mensen meer, maar in een meer industriële omgeving.


We werven een interne persoon aan die zich volledig zal toeleggen op IT. Hij of zij zal de dagelijkse contactpersoon zijn voor de gebruikers en voor de twee ‘Juliens’ bij advensys, die respectievelijk instaan voor de IT bij Diamond en Bertrand. Na de ontwikkeling van de commerciële, financiële en logistieke synergieën, pakken we nu het IT-luik van de business aan, met een migratie die minder gebruikelijk is omdat deze plaatsvindt in een industriële omgeving.

 

Julien de Bled bevestigt:

“Bij Diamond Europe zorgen we voor de volledige infrastructuur (bovenop de Cloud) en alles wordt gedekt door een Omnium-contract. We hebben een lange historiek samen en als ik een telefoontje krijg van Alex Dini, weet ik dat het belangrijk is en hoe hij werkt en hij weet hoe ik werk. We zijn een complementair en efficiënt team!”

 

COVID heeft het telewerken, dat eerst voorbehouden was aan het managementteam van 4 à 5 personen en sindsdien wijdverspreid is, bij Diamond versneld. Bernard Temmerman legt het uit: “advensys heeft ons enorm geholpen, want we zijn erin geslaagd om in 2 weken tijd telewerken op te zetten voor een vijftigtal mensen. We dachten er al maanden over om over te stappen op Office365, en COVID heeft de zaken versneld. Bovendien hebben we gemerkt dat de mogelijkheid tot telewerken een van de vragen is die het meest naar voren komt wanneer we een kandidaat zien tijdens het wervingsproces. Het is een must geworden!”

Onze Business Unit Manager legt uit: “Het is moeilijk voor een groep van 100 mensen om zich alle IT-vaardigheden die nodig zijn om je IT-omgeving te beheren en te beveiligen intern te veroorloven. Je moet de juiste basis leggen die aan je verwachtingen voldoet en er vervolgens voor zorgen dat alles soepel verloopt. We verkopen niet langer infrastructuur, we bieden een service met een all-inclusive maandelijks bedrag. We zijn er trots op dat we de volledige infrastructuur van het zusterbedrijf Bertrand Manufacturer overnemen.”

We eindigen het interview met een rondleiding door het enorme magazijn dat Diamond® Europe voorziet van een strategische voorraad in deze moeilijke tijd voor bevoorrading, veroorzaakt door tekorten aan bepaalde kritieke onderdelen zoals processoren. Het is een echte grot van Ali Baba!

 

Entrepôt Diamond Europe